Rośliny również podlegają ewolucji. Zagadka sprzed 125 milionów lat rozwiązana

Podobnie jak zwierzęta, rośliny również podlegają ewolucji. Teraz naukowcom udało się rozwiązać zagadkę sprzed 125 mln lat, która może być kluczem do zrozumienia, jak organizmy regulują swoje geny. To może się nam przydać przy projektowaniu idealnych upraw.
Pomidory – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Genomika roślin przeszła długą drogę od momentu, gdy w laboratorium Cold Spring Harbor (CSHL) zsekwencjonowano pierwszy genom rośliny, ale opracowanie idealnej uprawy nadal jest “grą losową”. Okazuje się bowiem, że dokonanie tej samej mutacji u dwóch różnych gatunków nie zawsze daje te same efekty. Pytanie “dlaczego” przez długi czas pozostawało bez odpowiedzi.

Czytaj też: Rośliny ostrzegają się nawzajem przed niebezpieczeństwem. Poznaliśmy ich sekretny język

Na przykładach roślin pomidora i rzodkiewnika pospolitego mogą zobaczyć, że kluczem do tego są różnorodne systemy regulacyjne wykorzystywane przez ten sam gen. Szczegóły opisano w czasopiśmie PLOS Genetics.

Nie wszystkie rośliny ewoluują w taki sam sposób

Naukowcy wykorzystali edycję genomu do stworzenia ponad 70 zmutowanych odmian pomidorów i rzodkiewnika pospolitego (Arabidopsis thaliana). Każda mutacja usuwała fragment regulatorowego DNA wokół genu znanego jako CLV3. Następnie przeanalizowali wpływ mutacji na wzrost i rozwój roślin, a kiedy DNA kontrolujące CLV3 zostało zbyt mocno zmutowane, wzrost owoców eksplodował.

Czytaj też: Tak rośliny wabią owady. Wreszcie mamy dowody

Dr Danielle Ciren z CSHL School of Biological Sciences mówi:

CLV3 pomaga roślinom normalnie się rozwijać – bez niego wyglądałyby one zupełnie inaczej. Wszystkie owoce byłyby olbrzymie i nieidealne. Trzeba zrównoważyć wzrost i plony. Jeśli roślina ma gigantyczne pomidory, ale tylko dwa, czy jest to tak samo korzystne, jak w przypadku wielu, ale mniejszych owoców? Nie ma prostego rozwiązania. Zawsze coś poświęcasz, próbując ulepszyć coś.

W przypadku pomidorów mutacje na początku, ale nie na końcu genu CLV3, dramatycznie wpływają na wielkość owoców. W przypadku rzodkiewników fragmenty wokół obu części genu zostały zmienione. Oznacza to, że w ciągu ostatnich 125 milionów lat wydarzyło się coś, co spowodowało odmienną ewolucję tych roślin. To, co dokładnie się wydarzyło, pozostaje tajemnicą.

Mutacje w genie CLV3 mogą radykalnie zwiększyć wielkość owoców, co widać w przypadku pomidorów (górny rząd) i rzodkiewników pospolitych (dolny rząd) /Fot. CSHL

Dr Danielle Ciren wyjaśnia:

Nie można wrócić do wspólnego przodka, ponieważ już go nie ma. Trudno więc powiedzieć, jaki był pierwotny stan i jak doszło do wymieszania genów. Najprostszym wyjaśnieniem jest to, że istnieje element regulacyjny, który został zachowany w pewnym stopniu i został zmieniony w subtelny sposób.

Pewne jest, że regulacja genetyczna nie jest jednakowa u różnych gatunków roślin. Odkrycie tych różnic genetycznych może pomóc w uczynieniu inżynierii genomu roślin uprawnych bardziej przewidywalną. Byłoby to wielką wygraną nie tylko dla nauki, ale także dla rolników i hodowców roślin na całym świecie.